Annonser





onsdag 31 mars 2010

10 TIPS inför coachsamtalet

Coachsamtalet utgår från att du har en professionell relation som innefattar både beröm och kritik till den du coachar. Samtalet bör genomföras i en positiv, framåtriktad anda där möjligheter och inte begångna misstag står i fokus.


Här är 10 TIPS ur kommande boken "Konsten att få andra att prestera"
  • Håll fokus på resultatet.  
  • Var coach och ledare försök inte vara terapeut.  
  • Koncentrera dig på beteende, inte personlighet eller attityd i första rummet. 
  • Lyft fram bra prestationer, acceptera inte dåliga prestationer och/eller problembeteenden 
  •  Förebygg oenighet om krav på arbetets utförande. Var framåtriktad! 
  • Lova det du kan hålla. Vad är din uppgift? Vad är medarbetarens ansvar? Vad kan du välja bort? Finns det några andra som kan hjälpa till?  
  • Använd den enkla tekniken: Starta – stoppa – fortsätt! Vad bör personen starta med? Sluta med? Eller fortsätta med som hon redan gör bra?
     
  • Ge akt på dina känslor. Ge inte upp när det blir känslosamt. Coachning kräver mod! 
  • Behåll din ledarstil. Ge akt på stressignaler som förändrar ditt eget beteende.  
  • Var tydlig.  
  • Håll samtalet på förnuftets nivå, undvik känslor. Kontrollera ditt beteende när känslor kommer in i samtalet.


Utdrag ur den kommande boken "Konsten att få andra att prestera - praktisk handbok i coachande ledarskap" (ISBN 978-91-86439-08-8).

Utkommer i maj på RB Publishing. Veta mer? Hör av dig till Kenth Åkerman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar