Här är 10 TIPS ur kommande boken "Konsten att få andra att prestera"
- Håll fokus på resultatet.
- Var coach och ledare försök inte vara terapeut.
- Koncentrera dig på beteende, inte personlighet eller attityd i första rummet.
- Lyft fram bra prestationer, acceptera inte dåliga prestationer och/eller problembeteenden
- Förebygg oenighet om krav på arbetets utförande. Var framåtriktad!
- Lova det du kan hålla. Vad är din uppgift? Vad är medarbetarens ansvar? Vad kan du välja bort? Finns det några andra som kan hjälpa till?
- Använd den enkla tekniken: Starta – stoppa – fortsätt! Vad bör personen starta med? Sluta med? Eller fortsätta med som hon redan gör bra?
- Ge akt på dina känslor. Ge inte upp när det blir känslosamt. Coachning kräver mod!
- Behåll din ledarstil. Ge akt på stressignaler som förändrar ditt eget beteende.
- Var tydlig.
- Håll samtalet på förnuftets nivå, undvik känslor. Kontrollera ditt beteende när känslor kommer in i samtalet.
Utdrag ur den kommande boken "Konsten att få andra att prestera - praktisk handbok i coachande ledarskap" (ISBN 978-91-86439-08-8).
Utkommer i maj på RB Publishing. Veta mer? Hör av dig till Kenth Åkerman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar