Annonser





måndag 9 augusti 2010

10 TIPS håll ett minnesvärt föredrag eller tal

Varför har vi inte ämnet "tal" eller "konsten att hålla föredrag" på schemat i skolan?

De flesta människor har en hel del att lära kring att hålla tal, spontana eller planerade. Säkert har du varit på bröllop och hört både bra och mindre bra tal. Säkert har du lyssnat till bra föredragshållare. Säkert har du haft en chef som varit duktig på att hålla intresset vid liv när han eller hon talat. Dessvärre är säkert både antalet dåliga bröllopstal, antalet dålig föredrag och antalet ointressanta chefer som du lyssnat till i majoritet.

Vill kort ge dig 10 TIPS för att kunna hålla ditt bästa tal eller förbereda ett föredrag.

1. Kontakt. Nummer 1 är att skapa kontakt med lyssnarna. Du måste själv vara närvarande i nuet, fånga åhörarna och skapa kontakt. Berätta en historia. Ställ en fråga. Ge skäl till varför man ska lyssna vidare. "Skulle det vara intressant för dig att ..." "Jag kommer avslöja hemligheten bakom..." "Du kommer få tre nycklar för ökad framgång."

2. Kontrast. Monotona tal eller föredrag är sövande. Du behöver jobba med kontraster, både i innehåll och framförande. Det räcker kanske inte ens med att höja-sänka rösten och öka-sakta tempot. Lyssnarna vill ha variation.


3. Var dig själv. Försök inte att spela någon annan. Spela istället med dina fördelar och varför inte, dina tillkortakommanden. Du är en talare. FörSTORA dig själv istället för att förminska dig med klassikern; "jag är ingen talare...". Använder du kroppspråk, "ta i" lite mer än vanligt.

4. Budskapet. Vilket är huvudbudskapet du vill förmedla? Var finns poängen eller "klon", det du vill att åhörarna ska komma ihåg? Repetera gärna detta. Eller börja med "Idag ska jag ge er 3 tips: Nummer 1 är att ... nummer två ..." osv.

5. Egna historier. Metaforer och historier kommer de flesta ihåg. Hjärnan skapar bilder runt historien och budskapet fastnar bättre. Och allra bäst är det om du kan finna dina egna historier. Och ändra i historien för att få fram den lärdom, erfarenhet eller slutsats du vill att lyssnarna ska ta med sig.

6. Visa egna misstag. Att berätta om egna misstag visar på att du är mänsklig. Att berätta om sådant som blev fel eller gick galet kan framhäva budskapet genom att ge lärdomar. Ingen är ofelbar. Talare som hela tiden talar om sin egen förträfflighet tappar småningom trovärdigheten.


7. Åhörarna är intelligenta. De som lyssnar på dig är inte dumma i huvudet. Du behöver inte repetera eller säga: "förstår ni", "hänger ni med" eller liknande i tid och otid. Om du inte medvetet vill poängtera eller tydliggöra en poäng. Men samtidigt är det viktigt att den som lyssnar följer dig, din tråd, dina resonemang eller ditt budskap. När åhörarna tappar tråden, tappar man ofta också intresset.

8. Uttnyttja tystnaden. Ibland kan tystnad och pauser säga mer än orden. Eller om du håller föredrag, visa en bild som sammanfattar de tankar och idéer du just lagt fram. Pauser är välgörande för att smälta ditt budskap. Pauser skapar variation. Pauser ger också dig tid till återhämtning.

9. Använd humor! Musik ska byggas utav glädje... så också ett bra föredrag eller tal enligt min mening. Underhållning och lärande är inget motsatsförhållande sa Walt Disney redan på sin tid. Tänk dock på att all humor inte går hem överallt. Jag har ibland anspelat på sex för mycket redan när jag gjort det en gång. Du behöver inte heller alltid dra poängen själv utan kan överlåta detta till lyssnarnas egna slutsatser.

10. Fråga. Att ställa frågor skapar dialog, även om frågorna är retoriska och inte kräver svar. Den som lyssnar kan inte undvika att börja fundera på frågan, eller hur? Jo, så enkelt kan det vara. Frågor är också mycket bra sätt att börja ett tal eller föredrag.

11. Konflikt. Ett bra tal, en bra historia och ett bra föredrag har konflikter. Jag menar inte konflikter med den som lyssnar, det ska du alltid undvika. Konflikter i form av vändningar i berättandet som inte är förutsägbara. Tvist i historien som gör att man fortsätter att lyssna. Rubriken "Jobba mindre och få mer gjort." har redan i sig själv en inbyggd konflikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar