Annonser





fredag 22 januari 2010

10 TIPS brevsvar på klagomål

  1. Vad är syftet med brevet? Allmänt hållna brev eller ”flummiga” svar irriterar.
  2. Vad vill du åstadkomma? Vad vill du uppnå med brevet?
  3. Vem är mottagaren? Ta reda på så mycket du kan för att ge ett fullständigt och kompetent svar.
  4. Hur allvarlig är incident för kunden? Vad vill mottagaren ha svar på?
  5. Vad är det för personlighet-/beteendetyp? Kan denna vetskap påverka ditt svar?
  6. Hur upprörd/arg/uppriven/ledsen verkar hon vara?
  7. Tänk över ditt eget syfte och budskap ur mottagarens/läsarens perspektiv.
  8. Börja brevet med det viktigaste.
  9. Använd enkla, okonstlade ord – undvik jargong, tekniska termer och interna uttryck
  10. Försök koncentrera ditt budskap. Luftig struktur – mellanrubriker
  11. Brevet ska ge ett professionellt intryck (rätt stavat, på brevpapper, allmänt ”fräscht”)

Glöm inte: Kontaktinformation till dig som avsändare; namn, telefon, e-post etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar