Annonser





fredag 22 januari 2010

10 TIPS för bättre kundrelationer när det vänder uppåt


1. Föregå kunden - ring dem innan de ringer dig. Att vara steget före är en av de främsta egenskaperna hos serviceproffs. Att se vad som borde göras inte det är dags.

2. Håll kontakt även om målet bara är att just hålla kontakten! Att skapa långsiktiga relationer handlar om att skapa förtroende. Varje kontakt bör kanske ha ett mål, men varje kontakt behöver inte sälja. Risken är att du uppfattas som en väskdängare istället för någon man kan be om råd. Du väljer förstås själv vem du vill vara

3. Skapa speciella erbjudanden till dina ”speciella kunder”. Du vet vad dina kunder köpt tidigare och kan lätt sätta samman ett “paket” som de borde kunna vara intresserade av. Eller bara: “Jag har idé som jag skulle vilja presentera…”

4.Nöjd dig inte för idag. Ring en kund till! Betjäna en kund till! När det går tungt. Ring en av dina favoritkunder och sen är du igång. Det sägs att man ska “sluta när man är på topp”, men det är då du kan prestera som bäst. När du är igång och har flyt, sluta inte utan ring ytterligare några.

5. Ta inte bort värden som kunden vill ha av egen snålhet. Det kommer straffa sig. Det är inte ovanligt att man i sämre tider ska hålla i kostnaderna och då också tar bort saker som kunderna vill ha.

6. Låt fem om dagen bli ditt mantra. Skicka fem e-post, fem samtal, fem vykort till kunder, partners och kontakter som du inte har uppdrag och affärer med – ännu! Var som spindeln som spinner sitt nät. Ju fler trådar du har ute, desto fler kan fastna i just ditt nät.

7. Sänd en intressant artikel till en kund. Håll relationen vid liv! Ha ögon och öron öppna. När du ser eller hör något som kan hjälpa din kund att sälja. Hör någon som är intresserad av deras produkter. Ser intressant information om konkurrenter. Låt din kund få veta.

8. Erbjud helhetslösningar - ge mer än vad kunderna beställt. Enklaste sättet att få kunden att prata om dig är att leverera undermålig kvalitet. Bästa sättet är att ge dem mer än de beställt. Underlätta och förenkla för kunden, det är inte omöjligt att kunden också har “tuffa” tider.

9. Mervärde. Mervärde. Mervärde. Mervärde för kunden kanske inte är merkostnad för dig. Ge något extra – det tjänar du på!

10. Rabattera inte bort dig. Överväg prissänkningar noga, det är lättare att sänka nu än att senare återgå till samma nivå. Även om det kan kännas lockande. Lägg istället till andra tjänster eller produkter, eller dra ifrån sådant som kunden ändå kanske inte behöver. Ett sätt kan vara att sälja abonnemang eller skjuta fram rabatten. Fullt pris nu, när ni köper tredje gången ger vi rabatt, även på första tillfälle. Du får inte bra en “enskottare” utan en återkommande kund

11. Gör 2010 till ditt bästa år! Sätt igång - gör det nu!
Börja med tips 1 – idag! Hur många kunder ska du ta kontakt med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar